مهندسان از اریگامی DNA برای طراحی واکسن استفاده می نمایند

به گزارش بلاگ پو، محققان MIT با قرار دادن DNA در ساختاری شبیه ویروس، ذراتی را همانند ویروس ایدز طراحی کردند که با تحریک سیستم ایمنی بدن موجب پاسخ قوی از سوی سلول های ایمنی انسان می گردد.

مهندسان از اریگامی DNA برای طراحی واکسن استفاده می نمایند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان ذرات DNA را که اندازه و شکلی شبیه به ویروس دارند با پروتئین های HIV یا آنتی ژن ها پوشاندند و در الگو های خاص طراحی کردند تا سیستم ایمنی قوی انسان را تحریک کند. آن ها در تلاشند تا از رویکرد خود برای ساخت واکسن کووید 19 استفاده نمایند و پیش بینی می نمایند که این واکسن برای طیف گسترده ای از بیماری های ویروسی موثر باشد.

طراحی DNA

ازآنجاکه مولکول های DNA بسیار قابل برنامه ریزی هستند، دانشمندان از دهه 80 میلادی روی روش هایی برای طراحی مولکول های DNA کار می نمایند که برای تحویل دارو و کار های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، اخیرا با استفاده از تکنیکی به نام اریگامی DNA که پل روتموند از دانشگاه کل تک آن را در سال 2006 اختراع نموده است، روی طراحی مولکول های DNA کار می نمایند.

مارک بث، پروفسور مهندسی زیستی به همراه همکارانش از MIT و هاروارد، در سال 2016 الگوریتمی را نوشتند که به صورت اتوماتیک سه شکل ویروس دلخواه را طراحی و بسازد. این روش کنترل دقیقی روی ساختار DNA مصنوعی دارد و به محققان امکان می دهد انواع مولکول ها مانند آنتی ژن های ویروسی را در محل های خاص به هم بچسبانند.

بث می گوید: ساختار DNA مثل گیره ای است که می توان آنتی ژن ها را از هر محلی به آن وصل کرد. این ذرات شبیه ویروس به ما این امکان را می دهد که برای اولین بار اصول اساسی مولکولی شناخت سلول های ایمنی را درک کنیم.

ویروس های طبیعی، نانوذرات همراه با آنتی ژن هایی هستند که روی سطح ذره قرار می گیرند و تصور می گردد که سیستم ایمنی بدن (به ویژه سلول های B) برای شناسایی چنین آنتی ژن های ذره ای تکامل یافته است.

حال واکسن ها برای تقلید از ساختار های ویروس طبیعی ساخته شده اند و اعتقاد بر این است که واکسن های مبتنی بر نانوذرات در تحریک سلول B سیستم ایمنی بدن بسیار موثرترند. زیرا اندازه آن ها به قدری است که می توانند در رگ های لنفاوی به راحتی حرکت نمایند و به وسیله این رگ ها مستقیما به سلول های B که در غدد لنفاوی قرار دارند، برسند. اندازه این ذرات همچنین آنقدر مناسب است که به راحتی می توانند با سلول های B تعامل نمایند و سد متراکمی در مقابل ذرات ویروسی ایجاد نمایند.

دانشمندان امیدوارند که با این روش علاوه بر واکسن ایدز، واکسن کرونا را نیز فراوری نمایند که موثرتر از واکسن های دیگر است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30082

به "مهندسان از اریگامی DNA برای طراحی واکسن استفاده می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهندسان از اریگامی DNA برای طراحی واکسن استفاده می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید