تنها 30 درصد سرمایه گذاری ها در زنجان بومی است، افت تحصیلی نداریم

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، جمشید انصاری شامگاه سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، بابیان اینکه 70 درصد از سرمایه گذاران در حوزه صنعت زنجان سرمایه گذاران خارج از استان هستند، گفت: تنها 30 درصد از سرمایه گذاران در حوزه صنعت استان بومی هستند و این خود یک مشکل فرهنگی است.

تنها 30 درصد سرمایه گذاری ها در زنجان بومی است، افت تحصیلی نداریم

30 درصد سرمایه گذاری زنجان توسط بومی ها انجام می گردد

انصاری بیان کرد: مهم ترین مانع توسعه استان مربوط به باورهای مردم است و همه باید یاری نمایند و این باور از بین برود و همه باهم باید دست در دست هم استان را بسازیم.

وی اضافه کرد: باید مردم از منافع کوتاه مدت دست بکشند و به منابع بلندمدت استان توجه نمایند.

استاندار زنجان با اشاره به خسارت های وارد به محصولات کشاورزی گفت: دولت هیچ خسارتی به کشاورزان پرداخت نمی نماید و کسی که محصول خود را بیمه نموده حتماً نظام بیمه خسارت او را پرداخت می نماید.

وی با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان در استان زنجان گفت: افت تحصیلی در استان کم است و این استان در رشته ریاضی فیزیک نسبت به خیلی از استان ها بالاتر ولی در رشته علوم تجربی پایین تر است که باید کوشش گردد.

استاندار زنجان در ادامه سخنان خود بیان کرد: عملکرد همه مدیران از جمله فرمانداران با شاخص های خاص ارزیابی و بر اساس نتایج با آن ها برخورد می گردد.

وی به بحث گردشگری اشاره نمود و گفت: جاذبه های گردشگری در سطوح ملی، بین المللی و منطقه ای و استانی طبقه بندی شده است.

انصاری گفت: در حال حاضر 98 جاذبه گردشگری در استان وجود دارد و بر اساس سطح بندی 6 جاذبه بین المللی، 10 جاذبه ملی، 18 جاذبه استانی و مابقی منطقه ای هستند و هرکدام با توجه به سطوح مختلف گردشگران خاص خود را دارد.

وی توضیح داد: جشنواره آش امسال متفاوت تر از قبل برگزار و هزینه لازم انجام شد.

استاندار زنجان اظهار کرد: اعتبارات ملی در بخش زیرساخت های گردشگری هزینه می گردد، و عمده این اعتبارات در تقویت زیرساخت های جهت سلطانیه به سمت و بخشی هم در خود گنبد سلطانیه و همچنین دیگر بناهای ثبت ملی شده هزینه می شوند.

انصاری گفت: اعتبارات ملی و استانی بخش گردشگری با دو رویکرد محتوایی و عمرانی در این حوزه هزینه می گردد که هزینه کردن محتوایی اعتبارات استانی در جشنواره آش امسال بسیار خوب بود.

وی دانشگاه را یک نهاد علمی مهم در رویکرد هر استان و شهر عنوان نمود و گفت: وجود دانشگاه ضرورت دارد و باید به این نهاد توجه ویژه گردد تا بتواند نقش خود را در توسعه جامعه ایفا نماید.

استاندار زنجان گفت: 40 سال از فعالیت دانشگاه زنجان می گذرد و در این راستا بخش اعظمی از نیروهای کارآمد دستگاه های اجرایی و واحدهای فراوریی از این دانشگاه هستند.

انصاری بابیان اینکه فارغ التحصیلان این دانشگاه نیروهای بومی این دانشگاه بودند گفت: این افراد نقش مؤثری را در استان ایفا می نمایند و بااینکه اشکالاتی هم دارد ولی نبود آن مسائلی را ایجاد می نماید.

دانشگاه زنجان باید توسعه خوبی را در استان ایجاد کند

انصاری اضافه کرد: این دانشگاه بعد از 40 سال فعالیت باید به دوره جدیدی پا بگذارد و در این میان در دوره دوم فعالیت دانشگاه زنجان تأثیر گذاری دانشگاه در مسائل توسعه استان بسیار مؤثر است.

وی تأکید کرد: دانشگاه زنجان در دوره اول با کاستی هایی روبه رو بوده ولی توانسته کارهای علمی خوبی را انجام دهد.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به هفته دفاع مقدس اضافه کرد: این هفته یادآور رشادت های رزمندگانی است که باجان و دل جنگیدند و این هفته پاسداشت این فداکاری ها است.

انصاری همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید اضافه کرد: فصل پاییز فصل آغاز کوشش مضاعف در استان و کشور است که در راستای کسب علم و توسعه علمی استان باید کوشش گردد و تمام شرایط لازم برای فعالیت های تحصیلی فراهم شده و ثبت نام در مدارس به گونه ای باشد که هیچ باز مانده از تحصیل نداشته باشیم و خوشبختانه در آموزش و پرورش استان زنجان چنین مسئله ای نداریم.

وی توضیح داد: استان زنجان با 170 هزار دانش آموز و 75 هزار دانشجو سال تحصیلی جدید را آغاز می نماید و مراکز علمی و آموزشی برای پذیرش دانشجو آماده هستند.

استاندار زنجان به رویکرد جدید دولت برای توسعه روستاها اشاره نمود و گفت: نگاه متفاوت تر از روش های قبلی در روستاها اعمال خواهد شد و در بخش توسعه روستایی قبلاً اولویت در فراهم کردن زیر ساخت ها بود ولی امروز توسعه روستاها در حوزه مالی در اولویت است.

اولویت توسعه روستاها در حوزه مالی است

انصاری اضافه کرد: در این راستا کارگروه توسعه روستایی تشکیل شده و در این کارگروه شاخص های توسعه روستایی بر اساس مسائل مالی و برنامه ریزی برای توسعه مالی روستاها مطرح است چراکه با افزایش سطح درآمد روستاها ماندگاری مردم در روستاها افزایش می یابد و مقدمات کاراجرا شده و جزو 4 و 5 استان در تشکیل این کارگروه هستیم.

وی گفت: این کارگروه رویکردی خاص در دولت برای توسعه روستاها دارد و در کنار رویه موجود در توسعه روستاها که توجه به زیرساخت های عمومی مانند راه ارتباطی و سایر زیرساخت های خدماتی و بهداشتی بود، امروز دولت درصدد فراهم کردن زمینه برای تقویت بنیه مالی ساکنان روستا به وسیله یاری به ایجاد صنایع و بنگاه های مالی کوچک است.

استاندار زنجان تأکید کرد: کارگروه توسعه روستایی زیر نظر شورای برنامه ریزی و توسعه تشکیل شده و وظیفه این کار گروه احصای شاخص های توسعه روستایی استان و برنامه ریزی برای تقویت بنیه مالی روستائیان است و کارگروه توسعه روستایی تا به امروز دو جلسه تشکیل داده است.

انصاری گفت: قبل از انتها سال سند توسعه روستایی را به ویژه برای روستاهای بالای هزار نفر جمعیت تدوین می گردد. 35 روستا در استان زنجان بالای هزار نفر جمعیت دارند و در این روستاها غیر از فعالیت های سنتی از قبیل دامداری و کشاورزی فعالیت های مالی انجام خواهد شد.

توسعه اقتصاد روستاها ماندگاری روستاییان را به دنبال دارد

وی بیان کرد: با ایجاد اشتغال در این روستاها در آمد برای روستاییان فراهم می گردد و این فعالیت ها با رویکرد مالی در روستاها صورت می گیرد.

انصاری بابیان اینکه نواحی صنعتی خاص و صنایع کوچک مستقر شوند و تعریف می گردد گفت: زیرساخت های لازم هم فراهم می گردد.

وی بابیان این طرح تجربه خوبی در کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان داشته است اضافه کرد: با اجرای این طرح مشاغل قابل اتکا در روستاها شکل می گیرد.

استاندار زنجان به بحث مهم اشتغال اشاره نمود و گفت: بحث های جدی در خصوص اشتغال وجود دارد و دو سال 91 و 92 بر اساس آمار موجود یک میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در کشور از دست رفته است.

انصاری اضافه کرد: در این دو سال اشتغال ایجادشده ولی فرصت اشتغال از بین رفته و ظرفیت فراوری در کارخانجات کم شده و تقلیل نیرو اجرا شده است.

استاندار زنجان بر مهم بودن بحث اشتغال به ویژه منتفی بودن ایجاد فرصت شغلی تا 3.5 درصد رشد، اشاره نمود و گفت: حفظ شرایط فعلی اشتغال جامعه تا سال 1400 نیازمند ایجاد سالانه 900 هزار فرصت شغلی است و هر نوع عقب ماندگی در این برنامه منجر به افزایش نرخ بیکاری 11 درصدی فعلی خواهد شد.

انصاری با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در کشور در حال حاضر 11 درصد است اضافه کرد: تا سال 1400 نیازمند ایجاد 900 هزار فرصت شغلی هستیم.

وی با اینکه بحث اشتغال دو مشکل فرهنگی دارد گفت: بعضی از نیروهای تحصیل نموده دانشگاهی هستند و تخصص لازم در بازار کار و مهارت لازم را ندارند و این یک مشکل فرهنگی است که این افراد فقط می خواهند در مشاغل اداری مشغول شوند.

استاندار زنجان اضافه کرد: این فارغ التحصیلان علاقه ای برای کسب و کار و مهارت ندارند ولی در استان فرآیند لازم برای ایجاد شغل وجود دارد.

90 درصد اقتصاد کشور در واحدهای کوچک و خرد تعریف شده است

انصاری با بیان این که در حال حاضر نرخ ایجاد اشتغال در بخش صنعت در واحدهای بزرگ برای هر فرصت شغلی از یک میلیارد تومان فراتر است گفت: 90 درصد اقتصاد کشور در واحدهای کوچک و متوسط و خرد تعریف شده و انجام می گردد و ما باید به سمت توسعه واحدهای کوچک برویم چراکه با سرمایه گذاری کم می توان اشتغال فراوانی را برای جوانان ایجاد کرد.

انصاری بیان کرد: مثلاً با تکمیل پروژه پتروشیمی که یک واحد بزرگ است تنها برای 600 نفر اشتغال ایجاد می گردد در حالی که برای این طرح هزار و 800 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی اضافه کرد: دولت با رویکرد جدید خود به سمت ایجاد واحدهای کوچک و خرد تاکید جدی دارد و با 50 تا 100 میلیون تومان برای جوانان فرصت اشتغال ایجاد می گردد.

استاندار زنجان به فعالیت ها و اقدامات دولت تدبیر و امید در استان زنجان اشاره نمود و گفت: خوشبختانه با فعالیت هایی که در استان اجرا شده زنجان به سمت آرامش رفته و فعالیت های مالی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند یک فضای آرام بوده و امروز استان از یک امنیت قابل توجه برای تمام فعالیت ها برخوردار است و خیلی از استان ها مسائل دارد ولی در استان زنجان این مسائل وجود ندارد.

زنجان از فضای عمومی همدلی خوبی برخوردار است

انصاری گفت: فضای عمومی استان از یک فضای همدلی برخوردار است و مسئولیت بیشتری رادارند و رسانه ها و مطبوعات در این امر دولت را یاری کردند و ما امروز در یک شرایط قابل قبولی قرار داریم.

وی گرایش یک سال اخیر استان زنجان را حرکت برای توسعه بخش خدمات عنوان نمودواضافه کرد: سریع ترین راه چاره ایجاد فرصت های شغلی توسعه اشتغال بخش خدمات بوده که در دولت هم پذیرفته شده است.

استاندار زنجان گفت: زنجان جزو 10 استان اول کشور است که پایین ترین نرخ بیکاری را دارد و امروز 5.5 درصد از نرخ بیکاری جوانان کشور پایین تر هستیم.

انصاری اضافه کرد: طی دو سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان زنجان ثبت شده و حدود 20 درصد هم به نتیجه رسیده بیانگر موفقیت در این حوزه است.

وی بابیان اینکه نشاط فرهنگی در استان خوب است گفت: تعداد صدور مجوز نشریات 60 درصد طی دو سال گذشته افزایش داشته و در کنار این فعالیت ها کارهای خوبی در حوزه های فرهنگی و ادب و هنر انجام گرفته و مردم و هنرمندان فعال شدند.

استاندار زنجان گفت: زنجان دومین استان بعد از استان یزد زیرخط فقر واقع شده است و به لحاظ فاصله درآمدی، فاصله طبقاتی در استان زنجان به نسبت سایر استان ها بسیارکم است.

زنجان معضل فرهنگی دارد

وی توقع جذب سرمایه برای حل مشکل اشتغال در استان زنجان را یک معضل فرهنگی عنوان نمودوگفت: این در حالی است که مردم زنجان میلیاردها تومان هزینه برای خرید زمین و باغ شهر نموده و برای آینده ای که زمان آن معلوم نیست، سرمایه گذاری نموده اند.

استاندار زنجان به آمارهای موجود در خصوص سرمایه گذاری های مردم استان زنجان در بخش بازار سرمایه اشاره نمودو اضافه کرد: مردم زنجان بیش از دو برابر متوسط نرخ کشور در این بازار سرمایه گذاری نموده و انتظار سرمایه گذاری دیگران را در استان زنجان برای اشتغال فرزندان خود دارند.

انصاری اجاره زمین در شهرستانی مانند خدابنده را به کشاورزان دیگر استان های همچون همدان نمونه شاخص باور رایج در سطح استان بیان کرد و گفت: اگر اجاره زمین کشاورزی برای یک مستأجر صرفه مالی دارد، پس برای مالک پرمنفعت تر خواهد بود.

استاندار زنجان توسعه استان را وظیفه خود مردم دانست و گفت: راه توسعه استان زنجان، گذشتن از منافع کوتاه مدت است.

wonder-hanger.ir: واندر هنگر | مجله معرفی کالاها و خدمات و تولید داخلی

10az10.ir: مجله سرگرمی، مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20182

به "تنها 30 درصد سرمایه گذاری ها در زنجان بومی است، افت تحصیلی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 30 درصد سرمایه گذاری ها در زنجان بومی است، افت تحصیلی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید